2012. szeptember 21., péntek

Légfrissítő házilag


Biztosan mindannyian ismeritek azokat az illatos, légfrissítő zseléket, amelyeket jó borsos áron lehet kapni az áruházakban, és amelyek egy-két hétnyi használat után összetöppednek és elvesztik az illatukat. Nem is szoktam venni ezekből, mert ahhoz képest, amennyibe kerülnek, nagyon keveset tudnak - de nemrég egy oldalon rábukkantam ezeknek a légfrissítő zseléknek a leírására, azaz hogy hogyan lehet őket házilag legyártani. Rögtön elhatároztam, hogy bizony kipróbálom ezt a dolgot, mert egyrészt lényegesen olcsóbb így elkészíteni, mint készen megvenni, ráadásul olyan illóolajat tehetek bele, amilyet csak akarok... és mivel minden hozzávaló volt is itthon, nem vártam a megvalósítással - hirtelen felindulásból gyártottam is jó párat.
Az eredeti leíráson kicsit módosítottam, de természetesen ezt is használhatjátok nyugodtan:  http://www.delightfulcountrycookin.com/2010/08/homemade-air-freshener.html

Amire szükség lesz az illatosító zselék elkészítéséhez:
1 l víz
2 evőkanál só
4 zacskó (4x10 g) zselatin
ételfesték (poharanként 2-3 csepp)
illóolaj (poharanként 30-40 csepp)

Készítsünk ki néhány hőálló üvegpoharat vagy üvegtálkát.
Fél liter vizet tegyünk fel forrni a sóval együtt. Amikor a víz már forráshatáron van, tegyük bele a zselatint, és a másik fél liter vizet is öntsük hozzá. Egy habverővel keverjük el, és egy-két percig még melegítsük a keveréket (de már ne forraljuk fel), majd zárjuk el a hőt.
Öntsük az üvegpoharakba a zselatinos lét, majd minden pohárba csepegtessünk 2-3 csepp ételfestéket és 30-40 csepp illóolajat. Műanyag kanállal vagy faspatulával keverjük át óvatosan a poharak tartalmát, hogy az olaj és a festék egyenletesen összekeveredjen a zselatinos lével, majd tegyük hűlni-merevedni őket hűvös helyre, egy éjszakára.

És ennyi az egész. Persze, az ételfesték és az illóolaj mennyiségét ízlés szerint lehet csökkenteni vagy növelni, de nekem ez az arány teljesen bevált. Illóolajokból most levendulát, narancsot, teafaolajat, rózsát és vaníliát használtam, de persze ez ízlés dolga, kihez melyik illat áll közelebb.

Szerintem mindenképpen érdemes kipróbálni, hiszen sokkal-sokkal olcsóbban tudjuk így illatosítani a helyiségeket, és tíz perc alatt elkészíthetünk jó pár darabot - akár ajándéknak is kiváló lehet.
A levendulaillatú zselékbe most tettem levendulaágat és levendulavirágzatot is, de legközelebb fahéjrudacskát is teszek a narancsillatúba és ánizscsillagot a vaníliásba, úgy még sokkal szebbek lesznek. :-)
Érdemes jó minőségű olajakat használni, mert így tényleg finom és tartós illatú zseléket kapunk - nálunk például a legkisebb helyiségben azóta kész öröm szaglászni... :-)




















64 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Annyira jó, csak nekem egy hèt múlva penészes lett, sajnos egyik karácsonyi ajàndèk lett volna az oviban. Sebaj! Jót nevettünk, annál ügyibbek leszünk legközelebb .
      Szerintem az ételfesték miatt, a sárgának semmi baja.

      Törlés
    2. Mitől penészedik,többször is olvastam ilyet??? Hogyan előzhető mdg ez a folyamat???

      Törlés
    3. Én úgy tudom, ezért kell bele a só, a penészedés ellen!

      Törlés
    4. Nekem a legjobban bevált módszer évek óta, a párologtató edénybe 20-30 csepp izlés szerinti illóolajat ánizs levendula citrom vanilia stb...

      Törlés
  2. Nagyon hasznos ötlet, köszi. Ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen, szerintem is hasznos - amikor olvastam, nekem is azonnal ki kellett próbálnom :-)

      Törlés
  3. Ez mennyire jó ötlet, hetek óta nézegetem, fogdosom az üzletekben a légfrisítőket, de az áruk nem fedezi a minőséget, amit Te is írtál! Ezt meg fogom még ma csinálni, levendulásat.:-) Köszönöm az ötletet. Szép napot!

    VálaszTörlés
  4. Pontosan ezt érzem én is, aránytalanul drágák, és legtöbbször az illatuk is messze áll a természetestől... remélem, elégedett leszel a végeredménnyel! Neked is nagyon szép napot kívánok! :-)

    VálaszTörlés
  5. Na, ez tetszik, ki fogom probalni. Amugy kepzeld, megcsinaltam a furdogolyokat, amit par hete irtal, nagyon jok. Sokkal jobb mint az eddigi receptjeim. Koszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, de örülök! Köszönöm a visszajelzést! :-)

      Törlés
  6. Én egyszer ezt régebben kipróbáltam, de nekem az összes illat elillant készítés közben, utána már semmi illatot nem adott ki magából a zselé. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez illóolajfüggő lehet, mert az enyémek csodásan illatoznak :-)

      Törlés
    2. Milyen típusú illóolajat használtál? Pár hasznos tippet (pl. márka, ár, beszerezhetőség) tudnál nekem ezzel kapcsolatban írni?

      Törlés
  7. Nagyon jó rátaláltál és hogy kipróbáltad ezt az ötletet! Azt pedig köszi hogy megosztottad velünk! Kifogom próbálni csak még előbb ételfestéket fogok venni. Szerinted ha pld. mandula aromával színezném az jó lenne?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hűha, ez jó kérdés - mondjuk akkor biztos egyből mandulaillata is lenne, nemcsak zöld színe :-) Szerintem egy próbát megér, és színezésre valszínűleg jó is lesz, bár az illat biztosan nem lesz olyan tartós és erős, mint ha illóolajat is tennél bele - szóval én az aromán kívül még tennék bele illóolajat is. De mindenképpen számolj be az eredményről, nagyon kíváncsi vagyok, így működik-e a dolog!

      Törlés
  8. jajdejó! elkészítem az biztos, levendulás lesz :) eddig egyébként úgy használtam az illóolajat, hogy egy spriccnis flakonba töltöttem 3 dl langyos vizet és kb. 15 csepp illóolajat, és alaklomadtán spriccelgettem, de a zselés kényelmesebb lesz...
    köszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez is jól hangzik! Remélem, a zselé is beválik :-)

      Törlés
  9. hát ez egyszerűen bámulatos! köszi neked és az ötlet kiagyalójának! ezt ki kell próbálnom nekem is:-))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én csak tolmácsoltam, az elismerés őt illeti :-)

      Törlés
  10. Nekem is nagyon tetszik ez az ötlet! Azért is, mert a bolti illatosítók azért sem jönnek be, mert bántják az orromat a mű szagukkal. Nem bírom hosszabb távon szagolni. Eddig zsepire csepegtettem, de úgy hamar elillant. Köszi az ötletet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen! Teljesen megértelek, én is utálom a mű szagokat...

      Törlés
  11. Hű,de jó ötlet, már készítem is! Köszönöm, hogy feltetted!! :D

    VálaszTörlés
  12. Köszönöm én is ezt a szuper ötletet, biztos el fogom készíteni! A fürdőgolyók is nagyon jók lettek, abból egyből négyszeres mennyiséget készítettem, és nem utoljára!
    Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igenigen, én is négyszerest elsőre, és aztán már lett újabb kör is, ugyanazzal a sikerrel :-)

      Törlés
  13. Szuper ötlet,már készitem is:))

    VálaszTörlés
  14. Só is kell bele?
    Én nem tettem, és az eredmény tökéletes volt.
    http://gyereketeto.blogspot.hu/2011/12/legfrissito-illatosito-hazilag.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az angol leírásban azt írják, a penészesedés megelőzése miatt kell... gondolom, ha sokáig van a zselé nedvesebb levegőjű szobában, só nélkül bepenészedhet a teteje.

      Törlés
  15. Nálunk karácsonykor az a szokás, hogy a felnőtteknek saját kezűleg készítünk minden évben valamit. Idén ez lesz!!! És köszi az ötletet. Jó hétvégét!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen így utólag is, neked meg kellemes hétkezdést :-)

      Törlés
  16. Először a recept szerint jártam el (1/4 adagot készítettem próbaképp), de a zselatin a felolvadás előtt becsomósodott, és hiába kevertem habverővel, nem engedett. Ezután a zselé hátulján lévő eljárást követve langyos vízben feloldottam a zselatint, utána forraltam, majd ezután jött hozzá a hideg víz. Így már egész szép lett az eredmény, de az illóolaj (a kevergetés ellenére) egy idő után kiült a zselé tetejére. Kísérletképpen felkevertem a zselét... még nem volt tökéletes az állaga. Nem adom fel, remélem, a következő már tökéletesebb lesz.

    Az a furcsa, hogy a YouTube-on is forralják a víz felét, ahhoz kerül a zselatin. Egy nagyon mókás (angol nyelvű) változat:
    http://www.youtube.com/watch?v=C3WP_Tam4Mo

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. No, ma valódi étkezési zselatinnal álltam neki a kísérletezésnek (korábban tortazselét használtam). Fényévekkel jobb lett az eredmény. Viszont meg szeretném kérdezni, hogy "Levendulalány", te milyen márkájú illóolajat használsz? Ma parfümmel próbálkoztam, de csak nem teríti be a teret. Még ott is alig érződik, ahova kitettem, pedig minimum 30-40csepp parfümöt tettem bele.

      Törlés
    2. Az illóolajas dolgokhoz mannás olajakat szoktam használni - igaz, hogy nem a legolcsóbb termékekről van szó, ellenben olyan minőségűek, hogy lényegesen kevesebb kell belőlük, mint a más olajakból, és az illatuk is teljesen valódi. De jó tapasztalatom van még a lényegesen alacsonyabb árfekvésű, Auchanban kapható Gladoil márkájú olajakkal is, mosáshoz például ezeket használom - tartós és kellemes illatuk van, ha nem is annyira természetes, mint a mannás olajaké.

      Törlés
    3. Nagyon szépen köszönöm az infót!!! Már nagyon vártam. :)

      Törlés
  17. Eddig én spriccelgettem, mint fxtina, és örültem, hogy nem a bolti
    vacakokat használom, de ez még sokkal jobban hangzik! Megyek is és azonnal megcsinálom. Igaz, ételfesték nincs itthon, de jó lesz a cékla leve is. Talán... :) Köszi az ötletet!!!!!!!!!!!!!! Abigél

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztosan jó lesz, a cékla igazi szuper színezőanyag :-)

      Törlés
  18. De jó! :) Nagyon tetszik, biztosan gyártok néhány üveggel! :)

    VálaszTörlés
  19. Kedves Levendulalány!
    Napról napra elvarázsolsz a szuper ötleteiddel. A fürdőgolyók után (amik remekül sikerültek, azóta folyamatosan gyártásban vannak:))tegnap a zselét is kipróbáltam. És ez is sikerült! Úgy örülök! Köszönöm neked, és várom a hasonló újabb ötleteket!
    Kati

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a visszajelzést, Kati, nagyon örülök, hogy beváltak :-)

      Törlés
  20. Köszönöm a jó ötletet,ki is próbáltam, nagyon jól sikerült:)
    Több illatot is készítettem,szuper lett mindegyik:)
    Köszönöm

    VálaszTörlés
  21. Sajnos nekem mostanra elkezdtek penészedni. Tudtok segíteni, hogy mi lehet a baj? Köszönöm előre is.

    VálaszTörlés
  22. Ma reggelre az enyémek közül is kettő - azok, amelyek a vécében és a fürdőszobában voltak, viszont a szobaiaknak semmi baja. Ebből arra következtetek, hogy a nedves levegőt nem viseli olyan jól... az eredeti leírásban az szerepel, hogy a só a penészedést akadályozza meg, úgyhogy lehet, hogy ha nedves helyiségbe kerül, még több só kell bele...? Írok a bejegyzés posztolójának, és megkérdezem, hogy neki milyen tapasztalatai vannak.

    VálaszTörlés
  23. Kedves Levendula!
    Pár hete fedeztem fel az oldaladat, azóta leselkedős olvasó vagyok. Keresem a lelki társaimat akiket elkap a kreatív alkotás heve:D Nagyon tetszenek a postjaid és ez a házi illatosító volt most a csúcs, a karácsonyi ajándékozás miatti fejfájásomat alig érzem mióta ezt elolvastam. Nagy vigyorral az arcomon írom levelem, köszönöm a remek ötleteket!
    Üdv: Andi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Andi! Nagyon örülök, hogy szívesen böngészel a blogon :-) Neked is megírom mindenképpen, hogy ha elkészíted, hívd fel a megajándékozott figyelmét, hogy nedves helyiségbe, helyre ne tegye a zselét, mert így megpenészedhet. De máskülönben nincs vele gond :-)

      Törlés
  24. Kedves Levendula! Az illat kb. mennyi ideig marad meg? Csak, ha ajándéknak szánom, akkor tudjak kalkulálni. Köszi előre is! Szép napot!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen, ez nagyban függ az illóolaj erősségétől is - nálunk nagyjából 2-3 hétig volt érezhető.

      Törlés
  25. Kedves Levendula!
    Kipróbáltuk, de a zselé tetején reggelre kicsapódott az illóolaj. Lehet, hogy kevés ideig kevergettük?
    Egyébként szuper lett, és illatozik, csak a tetején úszkál egy kis olaj.
    Köszönöm a tippet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Szilvi! Igen, valószínűleg ez történhetett, mert egyébként szépen el kellene oszlania. Nagyon szívesen! :-)

      Törlés
    2. Az én tapasztalatom az, hogy ha elsőre nem volt elég jól elkeverve az illóolaj és a zselé (eltérő fajsúlyuk miatt ez eleinte kihívás lehet), akkor a zselé felolvasztható, ha pl. meleg radiátorra teszed rövid időre. Ilyenkor aztán újra fel lehet keverni az olajat a folyékony (vízszerű) zselével. Nekem bevált.

      Törlés
  26. Köszönöm az ötletet!!! Ki is próbálom. :)

    VálaszTörlés
  27. Az imént készítettem el a légfrissítőt a leírásod alapján. Fél adagot állítottam össze most, amolyan próbából, mentásat és citromosat, de lesz még ismétlés. Nem tettem hideg helyre, egyelőre kint hagytam szobahőmérsékleten, de isteni illat terjeng a lakásban. Mindjárt megyek, és még egyszer összekavarom, hogy biztosan jól elegyedjen.

    Nálunk a Kaufland nevű üzletekben lehet jó minőségű, de olcsó illóolajakat venni, Dufti márkájúak: http://www.duft-und-fantasy.de/Duftoele-Duftkerzen-Duftendes/Duftoele/Dufti-Aromaoele-Duftoele:::11_12_14.html Az az érdekes, hogy az oldalukon 4,5 euróba kerül egy üvegecske, nálunk meg nem kerül éppen 1 euróba.:O Köszönöm nagyon szépen.:)

    VálaszTörlés
  28. Kedves Levendulalány!

    Fantasztikus a blogod, nap mint nap olvasom! Most jutottam el oda, hogy megvalósítsam ezt az ötletedet, de van néhány kérdésem.

    Ez is ugyanúgy vizet veszít és összeesik az idő folyamán, mint a bolti illatzselék, vagy megmarad az eredeti állaga?
    Mennyi ideig használható/ érződik az illata?
    Mennyire erőteljes az illata (az általad írt mennyiséggel)?

    Nagyon szépen köszönöm, és gratulálok még egyszer a blogodhoz! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Saffy! Nagyon örülök, hogy tetszik a blog :-) Igen, ez is összeesik kicsit. Az illat a használt illóolaj minőségétől is függ, de nekem kb. 3 hétig volt érezhető a kis helyiségekben. Az illat intenzitása nem tolakodó, inkább kellemesen enyhe, úgyhogy a célnak tényleg megfelel :-)
      Nagyon köszönöm!

      Törlés
  29. Szia! Nagyon jó ötlet, a napokban meg is szeretném valósítani, de előtte egy kérdés: szerinted gond, ha nem teszek bele ételfestéket? Átlátszó zselét szeretnék kapni...
    Üdv. Martina

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Martina! Abszolút nem gond, a festék nélkül is ugyanolyan jól működik. És akkor lehet az aljára tenni mindenféle szép kis dekorációs dolgokat... .-)

      Törlés
  30. A recept nagyon jó, tökéletesen sikerült! Az illóolajakkal kapcsolatos tapasztalat: a 100 %-os tisztaságú nagyon szépen keveredik, ezeket használom a naturkozmetikai készítményeimbe is évek óta. A szintetikus, olcsó olajok "kiülnek" a tetejére, de ez nem azt jelenti, hogy ne ilyennel dolgozzunk. Kevergessétek többször is jól át. Én keveréshez egy fapálcikát használok.

    Üdv: Évi

    VálaszTörlés
  31. Tipp. Penészesedés ellen a vízbe tegyetek ehhez a mennyiséghez két csapott evőkanál citromsavat 😊

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez jól hangzik, köszönet a hasznos tanácsért!

      Törlés