2012. január 14., szombat

Zsírkrétakészítés


Ahol forgácsolnak, ott hullik a fűrészpor, ezt tudjuk. :-) Ezért igyekszem kellő beletörődéssel és humorérzékkel fogadni azt, hogy a vadiúj zsírkrétakészletek 1-2-3 napon belül látványos alakváltozásokon mennek keresztül. Az osztódással történő szaporodás fogalmának egészen új értelmezésével lehet szembesülni ilyenkor, ahogy a szép, hosszú, karcsú zsírkrétákból kicsi, rövid diribdarabkák lesznek. A Kisebbik nagyon hatékonyan tudja derékba törni a zsírkréták karrierjét, és hát persze, az aprócska krétacsökevények már közel sem motiválnak úgy a használatra, mint az egész darabok....

Kidobni viszont persze, hogy nem fogom őket - ezért egy idő után össze szoktam gyűjteni a jobb időket is megélt zsírkrétákat, és készítek belőlük teljesen újakat.Ehhez semmi más nem kell, mint egy szilikon sütőforma - nekem ilyenem csak madeleine-formás van, úgyhogy én süti-zsírkrétákat szoktam készíteni, mégha szegény Proust ezt valószínűleg nem is nézi jó szemmel valahonnan fentről (lásd a tegnapi bejegyzést...).

A következőképpen lehet új életet lehelni a zsírkrétadarabkákba: a sütőt előmelegítjük 160-170 fokra, és összekészítjük az alapanyagot.





Vegyük elő a szilikonformát. Két lehetőség van: vagy színek szerint csoportosítjuk a darabkákat, vagy szivárványszínű végeredményre törekszünk - én most mindkettőt célul tűztem ki. :-)
Tegyük a krétákat a formába (ne zsúfoljuk tele). 





A formát helyezzük a sütőbe, és süssük kb. 10-12 percig - de az időnél sokkal pontosabb mérő az, ha párpercenként benézünk a sütőbe. Ha azt látjuk, hogy megolvadtak a krétadarabok, akkor készen is van.
Ha több különböző típusú krétát használunk, előfordulhat, hogy lesz olyan, ami nem olvad teljesen folyékonyra. Akkor se süssük tovább a krétákat 12 percnél - nem baj, ha maradnak benne tömörebb darabok, az olvadt részek miatt így is tökéletesen jól használható lesz a végeredmény.




Vegyük ki a sütőformát - nagyon óvatosan -, és tegyük szobahőmérsékletű, gyerektől elzárt helyre. Amíg tökéletesen ki nem hűl, ne próbáljuk meg kifordítani a krétákat a formából, mert addig nagyon törékenyek. 
Utána viszont tökéletesek lesznek - vegyük ki őket a formából, és máris odaadhatjuk a gyerekeknek. A szokatlan formák nagy sikert fognak aratni, ezt garantálom - ki ne szeretne rajzolni például egy madeleine-nel? :-)






Tesztelve :-)


15 megjegyzés:

  1. Szuper ötlet, nagyon tetszik! :)

    VálaszTörlés
  2. Bahhh..de gáz, hogy ezt nem úgy 3-4 évvel ezelőtt írtad le és olvastam el!!! Ma már szinte nem is használ a kisfiam zsírkrétát: jobban kedveli a színes ceruzát.
    Arra van esetleg tipped, hogy az állítólag törhetetlen belsejű színes ceruzákból ne kelljen egy faragással 3 cm hosszúságú, használhatatlan gyújtóst faragni?

    VálaszTörlés
  3. ezt mi már ki is próbáltuk, és a babaklubban is teszteltük! :)

    VálaszTörlés
  4. én muffin formában láttam fenn a neten :)))

    VálaszTörlés
  5. De jó ötlet! Ilyen különleges alakú zsírkrétákkal még én is szívesen rajzolnék, és a rajzok, a színek is érdekesebbek lesznek! Szuper! :)

    VálaszTörlés
  6. na jó. _ez_ a madlein jöhet! :D :D

    VálaszTörlés
  7. Marcsimami, örülök :-)

    Fróni, erre így kimondottan nincs, viszont a nem használható színes ceruzákból szuper kreatív dolgokat lehet készíteni :-)

    Hvivko, gondolom, sikere volt!

    Csibe, hát kinek milyen formája van :-) Bár muffinokkal talán nem olyan könnyű rajzolni :-)

    Hankka, ha még készítünk, küldök neked, majd elkérem a címedet!

    Florci, örülök, hogy ehhez nem kell megvárnod Proust mamáját :-)

    VálaszTörlés
  8. Látom nem teccik az igazság.

    VálaszTörlés
  9. Névtelen, nem az igazság nem tetszik, hanem a stílusod. Ezzel menj más blogokra, ahol erre igény van, én ki fogom törölni az összes kommentedet, amelyeket a korábbihoz hasonló stílusban teszel. Az én dolgom, hogy mit teszek ki a saját blogomra, ha nem tetszik, ne olvasd.

    VálaszTörlés
  10. Szia!Hú,ez de jó ötlet!!!Konkrétan a hajam lobog a sok összetört apró zsírkrétadaraboktól,amiket természetesen NEM SZABAD! kidobni,igaz használni sem lehet,mert olyan pici...:D Lehet,hogy a lányom sejtett valamit ebből a zseniális ötletből? Mindenesetre beszerzek valami jópofa szilikonformát és nekiugrok az olvasztásnak.Köszi!

    VálaszTörlés
  11. Szia, Andrea! Nagyon szívesen, örülök, hogy tudjátok hasznosítani az ötletet :-)

    VálaszTörlés
  12. Nagyon ötletes:)))) Nagyon tetszik:))) Kipróbáljuk !!!!

    VálaszTörlés
  13. Kicsit félve kezdtem neki,de szuper lett! Muffinforma aljába tettem kb. félig. Pont 12 percig hagytam 170 fokon,tökéletes lett. Köszönet a receptért:)

    VálaszTörlés
  14. Jó az ötlet, jók lettek a kréták is, de sajnos a szilikonformámnak annyi, mert befogták a kréták, így elég sokba kerültek ezek a kréták! :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Niki! Nagyon sajnálom :-( Nekem nem bántották a formát, elképzelhető, hogy volt a krétákban valami extra színanyag...

      Törlés