2011. október 18., kedd

Zsemle brie-vel és dióval a Halló, halló! tiszteletére


Vasárnap volt a kenyér világnapja. Igaz, nem ebből az alkalomból sütöttem a zsemléket, hanem a szokásos kétnaponkénti péksüti-készítés került sorra megint, de ez a jeles nap mégis megér azért egy különlegesebb receptet. Bár őszintén szólva a zsemle alaptésztája a legegyszerűbb típusú kelt tészta, semmi fakszni - mégis, ezt nagyon gyakran készítem, mert munka szinte semmi sincs vele, viszont nagyon-nagyon finom, és sokszorosan kiválóan szerepelt már.
Szóval, ebben még nem lenne semmi extra... mivel azonban a hűtőben árválkodott egy darab eléggé bepihésedett brie, és a diós zsákocskám alján is már csak kétmaréknyi volt, gondoltam, nézzük meg, milyen lesz, ha a zsemle tésztájába beleolvad a sajt, a diódarabokkal együtt....

És mivel a brie-ről mindig az általam imádott Halló, halló! René Artois-ja ugrik be, a kiváló angol sorozat emlékének szeretném ajánlani a zsemlét. :-) René ugyanis rendszeresen a kamrában, egy csodásan hatalmas, kövér és kerek brie-sajt mellett randevúzott az őérte rajongó szobalánnyal (Mariával) vagy az őérte rajongó másik szobalánnyal (Yvette-tel) vagy az őérte rajongó harmadik szobalánnyal (Mimivel), és ha valamelyik félnek várnia kellett a légyott kezdetére, az türelmesen rágcsált addig a brie-ből.
Úgyhogy biztos vagyok benne, hogy Renének ízlene a zsemle, és az az igazság, mi pedig egyenesen odavoltunk érte. Még melegen befaltunk belőle egy itt le nem írható mennyiséget, az önkontroll szánalmas hiánya mellett - de akármennyire is Michelin-babának éreztem magam utána, bőven megérte az ízélmény.

A recept tehát a következő - és jól figyeljetek, mert akárcsak Michelle, én is egyszer fogom csak elmondani :-)

Nálunk úgy készült - mint az összes zsemle, amit sütök -, hogy a tészta kb. egyharmadát kelesztés után külön veszem, és ezekből icipici zsemléket sütök a kicsiknek, mert ők ezt rajongásig szeretik. Sokkal könnyebben tudnak bánni vele, mint a nagy zsemlékkel, és valahogy a méret miatt is közelebb áll hozzájuk. A többi tésztából pedig készülnek a felnőtt zsemlék :-)


Brie sajttal és dióval töltött zsemle (és ráadásnak 12 minizsemle)


Hozzávalók:

5 dl tej
1 evőkanál olívaolaj
1 púpozott evőkanál só
1 teáskanál cukor
1zacskó szárított élesztő
70 dkg liszt

a töltelékhez:
15 dkg brie
10 dkg durvára vágott dió

Elkészítés:

Ha van kenyérsütő gép otthon, csak tegyétek bele a hozzávalókat, és kapcsoljátok kelttészta-készítés funkcióra. Ha nincs, hagyományos módon dagasszátok be és kelesszétek meg a tésztát. A kelesztés vége felé melegítsétek be a sütőt 200 fokra.
Ha duplájára kelt (kb. egy óra), a tészta egyharmadát vegyétek külön, ebből készítsetek 10-12 nagyobb diónyi méretű gombócot. Tegyétek a forró sütőbe, és 15 perc alatt süssétek meg - ez mehet a gyerekeknek vagy a gyerek lelkű felnőtteknek - mindenki imádni fogja :-)

A maradék kétharmad tészta a lényeg: nyújtsátok ki a munkafelületen, vágjátok 12 egyenlő négyzetre.
A brie-t kockázzátok fel, és keverjétek össze a durvára darabolt dióval. Az így kapott tölteléket adagoljátok a tésztanégyzetek közepére, aztán ezt nagyon alaposan gömbölyítsétek-nyomogassátok össze. Tényleg alaposan kell, mert ha marad egy pici rés, azon kifolyik a sajt, és ezért kár lenne.... végül alakítsátok gömb formájúvá a töltött tésztagombócot, és tegyétek sütőlapra, majd a sütőbe, 15-20 percre.

Aztán vigyázzatok nekem a forró zsemle tömegméretű fogyasztásával :-)


Ilyenek lettek a minizsemlék a kicsiknek:





Ezek pedig a brie-vel és dióval töltött finomságok:





A BBC-nek pedig köszönjük, hogy a Halló, halló!-t a világnak adta :-)





5 megjegyzés:

  1. Mi is nagyon szerettük ezt a sorozatot, a zsemlék pedig nagyon guszták lettek, főleg a kicsik! Ezt is ki fogjuk próbálni!

    VálaszTörlés
  2. A kicsi zsemlék tényleg biztos sikert jelentenek az összes gyerkőcnél, teljes szívemből tudom ajánlani... és úgy örülök, hogy nálatok is kedvenc volt ez a sorozat, én még DVD-ről is rendszeresen meg szoktam nézni a részeket :-)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Levendulalány!
    Rendíthetetlen rajongója lettem a blogodnak és minden történetednek :) Most találomra írom csak ide a kérdésem, mert több bejegyzésben is említed a kenyérsütő / dagasztó gépet és épp most készülünk a férjemmel beruházni valami hasonló masinára. Megkérdezhetem, te milyen márkát, típust használsz? Nagy segítség lenne! További jó alkotást, sok kreatív ötletet és persze napsütéses, szép napot neked! :)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm szépen, Klaudia :-) Most egy Moulinex gépet használok, ami 1500 g-os kenyeret is tud, és nagyon szeretem. Korábban sok évig Hauser gépet használtam, azt is nagyon szerettem, de aztán elfáradt a sok használatban - de már úgyis tervezgettem egy nagyobb befogadóképességű gép beszerzését, mindig sok a vendég :-)

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm a választ! Már alig várom, hogy kipróbálhassam a csodás receptjeid! :)

    VálaszTörlés